25 سال از تاریخ آنلاین‌شدن اولین وبسایت جهان می‌گذرد و ما اسکرین‌شات‌هایی را از 25 سایت محبوب و معروف به نمایش می‌گذاریم. اما این اسکرین‌شات‌ها زمانی ثبت شده‌اند که این سایت‌ها به تازگی به وجود آمده‌اند.

25 سال پیش اولین وبسایت تاریخ آنلاین شد. اولین وبسایت با پروتکل شبکه جهانی یا همان WWW در دسترس هر کسی که اینترنت داشت قرار گرفت. 25 سال بعد از آن، این شبکه جهانی به قدری قدرتمند شده که ما هر روز چندین ساعت را به اشکال مختلف با این شبکه سروکار داریم و غیر از این امکان ندارد. اینترنت تبدیل شده به جهانی که همه چیز درونش یافت می‌شود و ما تنها در مورد سطح وب صحبت می‌کنیم و وارد بحث DeepWeb نمی‌شویم!




اپل – Apple




این تصویری است از وبسایت شرکت اپل در سال 1996، آن زمان شرکت اپل تبلیغات مختلفی در سایت خود داشته که یکی از آنها دادن سی‌دی رام مجانی به کاربران خود است. همچنین تبلیغ Apple eMate300 نیز به مدت یک سال در صفحه اصلی سایت اپل بود. صفحه قدیمی اپل با صفحه امروزی‌اش زمین تا آسمان تفاوت دارد. اگر توجه کنید این شرکت از رنگ قرمز زیادی در قالب خود استفاده کرده بوده که با الان که تماما سفید است تفاوت دارد.





یاهو – Yahoo





یاهو در سال 1994 توسط David Filo و Jerry Yang تاسیس شد. هدف سایت راهنمایی برای دنیای جهانی وب بود. اما بعدها نام یاهو بر روی این راهنما گذاشته شد. یاهو در اصل مخفف (Yet Another Hierarchically Officious Oracle) است. که معنی عجیبی دارد و به معنی “یک منبع خرد فضول و پر از طبقه بندی” است!





تلگراف – Telegraph

روزنامه تلگراف نیز صفحه اینترنتی خود را در سال 1994 تاسیس کرد که آن زمان تلگراف الکترونیکی نامیده می‌شد و تبدیل شد به اولین روزنامه بریتانیایی که سایت اختصاصی خود را راه‌اندازی می‌کند.





نیویورک تایمز – NYTimes


وبسایت نیویورک تایمز نیز یک سال بعد از تلگراف در سال 1995 تاسیس شد. این تصویر، تصویری از سایت در سال 1996 است.





ام اس ان – MSN


MSN یا همان Microsoft Network در سال 1995 راه‌اندازی شد. هدف مایکروسافت تاسیس مرجعی برای خبررسانی سایت‌ها بود. می‌توانستید لینک‌هایی از سایت‌هایی که موضوعات مختلفی را داشتند پیدا کنید.

همچنین در این تصویر در گوشه پایین سمت چپ سایت میتوانید از “آموزش اینترنت” بهره ببرید!





بی‌بی‌سی – BBC


خبرگزاری بی‌بی‌سی در سال 1997 آنلاین شد و آن زمان دامنه‌اش تفاوت داشت و به جای BBC، BBCNC بود که NC مخفف Network Club بود.

سایت این خبرگزاری همانند یک باشگاه مخصوص بود که برای دسترسی به امکانات مختلف سایت باید حق‌عضویت پرداخت می‌کردید و برای شروع عضویت 25 پوند و برای ادامه ماهانه 12 پوند هزینه ‌عضویت بود.





بلاگر – Blogger


بلاگر یکی از سرویس‌هایی است که آغاز دنیای وبلاگ‌نویسی به شمار می‌رود، این سرویس از سال 1999 شروع به کار کرد و تا به حال نیز پابرجاست. همچنین موفقیت این سرویس به‌قدری بود که در سال 2003 شرکت گوگل این سرویس را خریداری کرد. یک سال بعد از این اتفاق، تمامی ظاهر این سرویس به کلی تغییر کرد. این تصویر اولین ظاهر این سرویس است.






ای‌بی – eBay


eBay سال 1995 توسط پیر امیدیار کارگشای ایرانی-آمریکایی خلق شد و آن‌زمان به این نام شناخته نمی‌شد و نامش AuctionWeb بود. این سایت از ابتدا موفقیت بسیار بالایی داشت.



امیدیار می‌گوید یکی از اولین مزایده‌های داخل سایت فروش یک لیزر خراب بود که به قیمت 14 دلار فروش رفت. امیدیار با دیدن این مزایده با خریدار تماس گرفت و گفت که آیا می‌داند که لیزر خراب است؟ خریدار نیز جواب داده بود که من کلکسیونر لیزرهای خراب هستم! این سرویس در سال 1997 نام خود راه به eBay تغییر داد.





آمازون – Amazon


جف بزوس مدیرعامل در سال 1994 سایت آمازون را تاسیس کرد. این شرکت در ابتدا یک فروشگاه کتاب بود. اما بعد از آن با فروش سی‌دی‌های مختلف کار خود را ادامه داد. بعد از آن فروش موسیقی با فرمت mp3 نیز به این سایت اضافه شد.



آمازون بزرگترین فروشگاه آنلاین جهان از نظر آمار فروش است. جف بزوس در مورد نام این شرکت می‌گوید که دنبال نامی بودیم که گستردگی و بزرگی را نشان دهد و وقتی به آمازون رسیدیم بسیار خوشحال بودیم چون‌که در کنار هدف اصلی همچنین خاص و عجیب بود!





اسپیس‌جم – SpaceJam



SpaceJam یکی از تکه‌های ارزشمند تاریخ اینترنت است. این سایت در سال 1996 به دنبال ساخت فیلمی به همین نام که ستاره‌اش مایکل جردن و باگزبانی! بود توسط شرکت برادران‌وارنر ساخته شد. بیست سال از اکران این فیلم و تاسیس این سایت گذشته است اما همچنان سایت با همان ظاهر قدیمی خود آنلاین است.





کاخ سفید – WhiteHouse


سایت کاخ سفید ابتدا در سال 1994 تاسیس شد و به دلیل یکی از اولین‌ها بودن اشاره کردن به آن خالی از لطف نیست.

ظاهر ابتدایی سایت، بسیار ساده است و انگار آماده است برای هک شدن! این سایت در هر دوره‌ی چهار ساله ریاست‌جمهوری ظاهر خود را کاملا تغییر می‌دهد.





کریگ‌لیست – Craigslist


این سایت همان نیازمندی‌های همشهری خودمان است! این وبسایت ابتدا به عنوان شبکه‌ای محلی در سن‌فرانسیسکو در سال 1995 تاسیس شد و یک سال بعد بر روی وب قرار گرفت.



این سایت تمامی تبلیغات نیازمندی را در خود جای داده است. از املاک و مشاغل گرفته تا خیلی چیزهای دیگر در این سایت یافت می‌شود.


منبع فارنت