25 سال از تاریخ آنلاین‌شدن اولین وبسایت جهان می‌گذرد و ما اسکرین‌شات‌هایی را از 25 سایت محبوب و معروف به نمایش می‌گذاریم. اما این اسکرین‌شات‌ها زمانی ثبت شده‌اند که این سایت‌ها به تازگی به وجود آمده‌اند.

25 سال پیش اولین وبسایت تاریخ آنلاین شد. اولین وبسایت با پروتکل شبکه جهانی یا همان WWW در دسترس هر کسی که اینترنت داشت قرار گرفت. 25 سال بعد از آن، این شبکه جهانی به قدری قدرتمند شده که ما هر روز چندین ساعت را به اشکال مختلف با این شبکه سروکار داریم و غیر از این امکان ندارد. اینترنت تبدیل شده به جهانی که همه چیز درونش یافت می‌شود و ما تنها در مورد سطح وب صحبت می‌کنیم و وارد بحث DeepWeb نمی‌شویم!





ویکی‌پدیا – Wikipedia


دانشنامه آنلاین ویکی‌پدیا در سال 2001 به دست Jimmy Wales و Larry Sanger ساخته شد. این دانشنامه کاملا رایگان بوده و شرکت سازنده‌اش نیز سودی از خود سایت نمی‌برد.



همچنین مقالات موجود در این سایت تماما قابل ویرایش هستند. تا به امروز ویکی‌پدیا حدود 40 میلیون مقاله در خود جای داده است.





گوگل – Google


Larry Page و Sergey Brin دو دانشجوی دکترای دانشگاه استنفورد بودند. در سال 1996 این دو تصمیم به ساخت موتوری جستجو گرفتند و از آن زمان تا به حال این موتور جستجو تبدیل به شرکتی بزرگ شده است که حال گوگل زیرمجموعه شرکت مادر یعنی Alphabet است.

گوگل در سال 2004 سهامش را در بازار عمومی قرار داد که باعث شد این شرکت قوی‌تر و سرمایه‌دارتر از گذشته باشد. سازندگان گوگل هر دو تنها 14 درصد از سهام شرکت را در اختیار دارند.





سایت هواشناسی Weather



سایت هواشناسی Weather.com نیز در سال 1996 توسط موسسین شبکه هواشناسی تاسیس شد و از آن زمان تا‌به‌حال سرویس دهنده هواشناسی بسیاری از برنامه‌ها و وبسایت‌ها بوده است.





مای‌اسپیس – MySpace


شبکه اجتماعی MySpace در سال 2003 خلق شد. این شبکه هدفش نوجوانانی بودند که آن سال‌ها راهی برای ارتباط نداشتند. MySpace بعد از تاسیس شبکه‌هایی همچون فیسبوک مخاطبانش کمتر شد و محو شد. در سال 2005 روپرت مرداک سرمایه‌دار استرالیایی این شبکه را به قیمت 580 میلیون دلار خریداری کرد.

در سال 2011 به دلیل حکمرانی فیسبوک روپرت مرداک مجبور به فروش این شبکه شد و مجبور به تحمل ضرری فوق‌العاده فراوان بود چون قیمت فروش 35 میلیون دلار گزارش شد. مرداک خرید MySpace را یکی از بزرگترین اشتباهات خوانده است.





فیس‌بوک – The Facebook


مارک زاکربرگ دانشجوی هاروارد در سال 2004 تاسیس شد. فیسبوک ابتدا The Facebook نام داشت و سرویسی اختصاصی برای دانشجویان هاروارد بود که بعدها دعوتنامه‌اش به دانشگاه‌های دیگر همچون استنفورد نیز فرستاده شد. آمار کاربران فیسبوک طبق آمار اخیر 1.23 میلیارد کاربر است!






فلیکر – Flickr




با تاسیس سرویس‌هایی همچون پینترست و اینستاگرام، فلیکر کمی به حاشیه رفت اما طبیعتا در سال 2004 که تاسیس شد به شدت محبوب بود و همچنان نیز روزانه 3.5 میلیون عکس در این سرویس آپلود می‌شود.





دل – Dell

شرکت Dell در سال 1984 تاسیس شد اما سایت این شرکت 12 سال بعد در سال 1996 آنلاین شد.






لینکداین – LinkedIn


سرویس LinkedIn در سال 2003 به عنوان شبکه‌ی اجتماعی شغلی و کاملا حرفه‌ای تاسیس شد.


این سرویس توانسته تا به الان 93 میلیون کاربر در آمریکا جذب کند و این فقط 29.9 درصد جمعیت کاربران این سرویس است. از همان ابتدای ورود به سایت متوجه خواهید شد که با سرویسی کاملا فاخر مواجه هستید!





DrudgeReport


Matt Drudge گزارشگر و منتقد سیاسی در سال 1997 سایتی خبری تاسیس کرد که به تمامی سایت‌های خبری دیگر لینک می‌شد.



سایت موضوعاتی همچون سرگرمی، سیاست، اخبار روز و… را پوشش می‌دهد. اگر گذرتان به سایت خورد تعجب خواهید کرد که ظاهر سایت همچنان هیچ تغییری نکرده است.





تامبلر – Tumblr


سرویس تامبلر سرویسی کوچک و به نوعی “فروتن” بود. تامبلر در سال 2007 کار خود را به عنوان یک سرویس میکروبلاگ و همچنین نوعی شبکه اجتماعی آغاز کرد.



تا به امروز تامبلر میزبان 170.2 میلیون وبلاگ است که تمامی این وبلاگ‌ها حدود 68.6 میلیارد پست را درون خود جای داده‌اند.





توییتر – Twitter


توییتر در سال 2006 به عنوان یک استارتاپ کار خود را آغاز کرد و حال تبدیل به یکی از ده سایت پربازدید دنیا شده است.



ظاهر فعلی توییتر کاملا با ظاهر قدیمی‌اش تفاوت دارد و مسلماً ویژگی‌های بسیار زیادی نیز به آن اضافه شده است.





اینستاگرام – Instagram


اینستاگرام همیشه به شکل امروزی‌اش نبوده است، حتی شاید تعجب کنید اما همیشه نیز با نام اینستاگرام شناخته نمی‌شده است! اینستاگرام ابتدا با نام Burbn در سال 2010 شروع به فعالیت کرد.

 Burbn سرویسی بود همانند FourSquare که بر‌پایه Check-in کردن در زمینه عکاسی موبایل به وجود آمده بود. بعد از مدتی شباهت بین این دو سرویس زیاد شد و توسعه‌دهندگان تصمیم گرفتند تا تغییراتی در سرویس دهند، پس نام تازه‌ای را انتخاب کردند و سرویس را نسبتا شبیه به چیزی که حال وجود دارد کردند. در سال 2012 فیسبوک، اینستاگرام را به قیمت یک میلیارد دلار خریداری کرد.





یوتیوب – YouTube


در سال 2005،  Jawed Karim یکی از کارکنان سابق PayPal به دنبال یک ویدئو در اینترنت چرخ می‌زد. اما در آخر نیز ویدئویی را که می‌خواست پیدا نکرد. همین شروع ساخت یوتیوب بود!



او و دو نفر دیگر از کارکنان سابق PayPal نیز در این پروژه همکاری داشتند. یک سال بعد گوگل این سایت را به قیمت 1.65 میلیارد دلار خریداری کرد.





اینترنت در طول مدت 25 سال به شدت تغییر کرده است و هر‌روز نیز این تغییر بیشتر حس می‌شود. چه کسی می‌داند 25 سال دیگر وبسایت‌ها چه شکلی خواهند بود؟ پیشنهاد ما این است که همین حالا از تمامی سایت‌ها مهمی که بازدید می‌کنید اسکرین‌شات بگیرید. این‌گونه 25 سال دیگر خاطرات خوبی برای تعریف کردن خواهید داشت.


منبع فارنت