استفاده از اسنپ به خوبی میان مردم جا افتاده است و روزانه قریب به صدهزار هم‌راه اسنپ مسافران را در شهرهای تهران، کرج، اصفهان و شیراز جابه‌جا می‌کنند. اگر شما در فکر پیوستن به ناوگان بزرگ اسنپ هستید این مطلب راهنمای خوبی برای استفاده از اپلیکیشن اسنپ رانندگان (اسنپ هم‌راهان) است.

آغاز به کار تاکسی‌های اینترنتی در کشور ما یکی از اتفاقات خوب چند سال اخیر است. دیگر کمتر شهروند تهرانی وجود دارد که سوار اسنپ نشده و با آن در سفر نکرده باشد. حتی افرادی که از شهرهای دیگر کشور به تهران می‌آیند نیز با اسنپ آشنایی دارند و می‌دانند چطور باید از آن استفاده کرد.



اسنپ علاوه بر اینکه سفر راحت، ایمن و ارزانی برای مسافرین به ارمغان می‌آورد، اشتغال زا نیز بوده است. هم اکنون قریب به صدهزار هم‌راه (راننده) در اسنپ به صورت تمام وقت یا پاره وقت مشغول جابه‌جا کردن مسافران شهر تهران، کرج، اصفهان و شیراز هستند و از این راه نان در می‌آورند. وقتی با هم‌راهان اسنپ هم کلام شویم متوجه می‎شویم خیلی از آنها شغل خود را فراتر از مسافرکشی می‌دانند و از درآمدش رضایت دارند به همین دلیل است که روزبه‌روز بر تعداد آنها افزوده می‏شود.

اگر شما هم در فکر پیوستن به ناوگان اسنپ هستید، یا تازه به اسنپ پیوسته‌اید ولی در کار کردن با اسنپ هم‌راهان (اسنپ رانندگان) مشکل دارید، این مطلب به درد شما می‌خورد.


چگونه هم‌راه اسنپ شویم؟

برای پیوستن به ناوگان اسنپ ابتدا باید در Snapp.ir/drivers ثبت نام کنید و منتظر بمانید تا کارکنان اسنپ با شما تماس بگیرند و وقت مراجعه تعیین کنند. سپس با در دست داشتن مدارک مورد نیاز (که در سایت اسنپ نوشته شده است) به دفتر این شرکت بروید تا ثبت نام شما کامل شود. در قدم آخر باید کد 10 را به سامانه 1000550 پیامک کنید تا رمز ورود به اسنپ هم‌راهان در اختیارتان قرار بگیرید و حساب شما برای کار کردن فعال شود.


چگونه از اپلیکیشن اسنپ هم‌راهان استفاده کنیم؟

از لحظه‌ای که رمز ورود به شما داده می‎شود اجازه کار در اسنپ را خواهید داشت، اما پیش از آن نیاز به نصب اسنپ هم‌راهان دارید. این اپ را می‌توانید از بازار یا گوگل پلی (برای اندروید) و از اپ استور (برای آیفون) دانلود و روی گوشی خود نصب کنید.



اینترنت گوشی و GPS را فعال نمایید و وارد برنامه شوید. در حالت پیش‌فرض وضعیت شما خارج از دسترس انتخاب شده است. هرگاه وضعیت خود را خارج از دسترس انتخاب کنید سفرهای درخواستی برای شما ارسال نمی‎شود. بنابراین مهم است زمانی که تمایل به کار ندارید گزینه «خارج از دسترس» را در برنامه انتخاب کنید. با انتخاب گزینه «قابل دسترسی» امکان قبول سفرهای درخواستی برای شما فعال می‎گردد و در وضعیت آماده به کار قرار می‌گیرید.

همانطور که می‌بینید ظاهر برنامه بسیار ساده طراحی شده است تا استفاده از آن هنگام رانندگی آسان باشد. در نوار بالا وضعیت ارتباط با سرور و مکان‌یاب را مشاهده می‌کنید. در حالت عادی باید هر دو فعال باشند؛ اگر اینطور نیست اتصال اینترنت و وضعیت GPS خود را چک کنید تا برنامه به درستی کار کند.



شرح وظایف 4 گزینه‌ای که در وسط صفحه قرار گرفته‌اند تقریبا مشخص است با این حال لازم است که نکات بیشتری در موردشان بدانید.

  • نقشه: در این بخش موقعیت شما و سایر ماشین‌های اسنپ آماده به کار نمایش داده می‎شود. با استفاده از این گزینه می‌توانید ترافیک اسنپ‌های اطراف خود را بررسی کنید.
  • لیست سفرها: این قسمت لیست تمام سفرهایی که در اسنپ داشته‌اید را نشان می‌دهد. لیست سفر مشخص می‌کند سفرهای شما در چه تاریخی بوده است و برای هر یک از آنها چقدر دریافتی داشته‌اید.
  • گردش حساب: این بخش به جزئیات گردش مالی شما مربوط می‎شود اعم از مبالغی که برای هر سفر به اعتبارتان افزوده یا به عنوان کمیسیون از اعتبار شما برداشت شده است.
  • امتیاز: متوسط امتیازی که مسافرین شما از ابتدا تا کنون به شما داده‌اند در این قسمت نمایش داده می‎شود. توجه داشته باشید هرچه امتیاز دریافتی شما به 5 نزدیک‌تر باشد شانس بیشتری برای دریافت سفر خواهید داشت و اگر امتیازتان از 4 کمتر شود ممکن است اجازه کار در اسنپ از شما صلب گردد.

در پایین صفحه اصلی برنامه گزینه «دریافت سرویس‌های طرح ترافیک» قرار گرفته است که دکمه‌ای در جلو آن وجود دارد. در صورتی که ماشین شما طرح ترافیک داشته باشد و برای ورود به محدوده طرح ترافیک مجاز باشید می‌توانید این گزینه را فعال کنید تا سرویس‌های درخواستی در این محدوده برای شما ارسال شود اگرنه باید این گزینه را خاموش کنید چون اسنپ مسئولیتی در برابر جریمه شدن‌تان ندارد.



آنچه در بالای صفحه به عنوان «اعتبار شما» نمایش داده می‎شود مقدار پولی است که شما بابت سرویس‌های انجام گرفته از اسنپ طلب دارید. شرکت اسنپ هر دو روز یک بار این هزینه را به شماره حسابی که در قسمت «ثبت مشخصات بانکی» وارد کرده‌اید واریز می‌کند.

از طرفی اسنپ نیز برای هر سرویس از شما حق کمیسیون دریافت می‌کند. شما می‌توانید برای اینکه حساب و کتاب بهتری داشته باشید از بخش «افزایش اعتبار» اعتبار کمیسیون خود را از پیش شارژ کنید تا کمیسیون اسنپ از آن برداشته شود؛ در غیر اینصورت این کمیسیون از اعتبار شما کسر می‌گردد.


قبول سفر در اسنپ هم‌راهان چگونه است؟

اسنپ درخواست‌های مسافرین را بر اساس فاکتورهای مختلف به دست هم‌راهانی می‌رساند که در محدوده سفرهای درخواست شده قرار دارند؛ اما برای اینکه درخواست‌های سفر در اسنپ به دست شما برسد باید:

  • وضعیت شما در حالت قابل دسترسی باشد
  • ارتباط با سرور فعال باشد (اینترنت روشن باشد)
  • مکان یاب فعال باشد (GSP روشن باشد)

در پیام قبول سرویس، که روی گوشی شما نقش می‌بندد، هزینه سفر، مبدا و مقصد (با ذکر طرح ترافیک) و فاصله شما با موقعیت مسافر نمایش داده می‌‎شود. همچنین اگر مسافر درخواست سفر دو مقصده، رفت و برگشت و یا توقف در مسیر را داشته باشد در این صفحه دیده می‌شود. اگر تمایل به قبول سفر دارید، باید پیش از تمام شدن مدت زمانش، دکمه «قبول سفر» را لمس کنید.



زمانی که سفر از طرف شما قبول می‎‏شود نام مسافر، آدرس مبدا و شماره تماس آن شخص در اختیارتان قرار می‌گیرد. زمانی که به مبدا می‌رسید باید انگشت خود را روی «هشدار رسیدن» نگه دارید تا مسافر متوجه رسیدن شما شود. پس از سوار شدن مسافر، دکمه «مسافر سوار شد» را انتخاب کنید.

با اعلام سوار شدن مسافر از سوی شما اسنپ مبلغی که باید در پایان سفر نقدا از او دریافت کنید را به شما اطلاع می‌دهد. در حالتی که مسافر هزینه سفر را از اعتبارش بپردازد اسنپ به شما اعلام می‌کند نیازی به دریافت هزینه نیست. در طول سفر هر تغییری در وضعیت اعتبار مسافر ایجاد شود اسنپ شما را از آن مطلع می‌سازد ولی اگر به هر دلیلی با مشکل مواجه شدید برای حل آن می‌توانید با پشتیبانی تماس بگیرید.



در اسنپ هم‌راهان امکانی برای مسیریابی قرار داده شده است تا راننده بتوانند با کمک گرفتن از Google Maps، Waze یا سایر اپ‌های مشابه بهترین مسیر را برای رسیدن به مقصد پیدا کنند. این امکان با انتخاب آیکون مسیریابی در سمت راست تصویر در اختیار شما قرار می‌گیرد.

وقتی مسافر را به مقصد می‌رسانید دکمه «پایان سفر» را بزنید تا هزینه سرویس به اعتبار شما افزوده شود. همچنین اسنپ از شما می‌خواهد که رضایت یا عدم رضایت خود را از مسافرتان اعلام کنید تا اگر مشکلی وجود داشت شرکت بتواند مسئله را پیگیری کند. با انتخاب «بازگشت به صفحه اصلی» دوباره آماده قبول سرویس می‎شوید و باید منتظر اعلام سفر درخواستی بعدی بمانید.

بخش پشتیبانی اسنپ همیشه آماده پاسخگویی به سوالات و مشکلات هم‌راهان است با این حال خوشحال می‎شویم تا سوالات خود را در کامنت‌های این مطلب مطرح کنید و به عنوان راننده اسنپ تجربیات خود را با دیگر خوانندگان در میان بگذارید.


برای دانلود به منبع همین پست مراجعه کنید.


منبع جی اس ام